søndag 16. januar 2011

Barn uten en stemme




Det er desverre sånn at små barn kan ikke snakke for seg selv. Hvertfall ikke med ord. Hva skal man da gjøre når man heller ikke har foreldre som snakker for seg? Det er 33 barn som har blitt drept eller mishandlet til døde av sine foreldre de siste 10 årene. Dette er fryktelig ille, men jeg klarer ikke bestemme meg for hva jeg synes er verst, faren som lot vær å ringe etter hjelp etter han mistet sønnen i bakken, at ingen  i familiens hjelpeapparat sendte bekymringsmelding i alvdalsaken, eller at det var 33 på 10 år som faktisk døde. Det er trist når det er mor eller far som er «verstingene» for da er det vanskelig å få noen til å ta en prat med barnet om  mishandling og overgrep.
Skoler, barnehager og SFO skulle hatt mer trening i dette, selv om de allerede har ganske god greie på det. Men det er deprimerende å lese om sånne hjerteløse mennesker, ikke bare barn, men hos voksne også.
Jeg poengterer igjen at jeg synes Norges straffer er dårlige, for milde, men at den 55 år gamle mannen fra Tromsø fikk åtte års forvaring er ikke verst, innen han er ferdig med soninga er han 63. Det synes jeg var hvertfall bedre enn mange andre triste saker.
Hvis man er bekymret for seg selv eller noen man kjenner kan man ringe kirkens SOS på 815 33 300 eller Mental Helses hjelpetelefon på 810 30 030. Telefon nummer til krisesenter finner du her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar