torsdag 13. januar 2011

Forsiktig, liten skrift

Det med liten skrift er det nok mange som ikke leser, jeg hater å lese gjennom lange treike og vanskelige vilkår. Jeg skjønner jo ikke hva halvparten betyr engang. Kanskje er det jeg som ikke er "intelektuell" nok, eller så er det bare vanskelig.

Som at iphone garantien ikke gjelder hvis du har hatt den i under 0 grader, (har ikke dobbelsjekka den, men det var det svogern min fortalte) eller som at forsikringa bare dekker en viss type soppskade, men ikke en annen. det er ikke rart jeg blir skeptisk og tullerusk.

Jeg har opprettet enkeltmannsforetak, å det tok bare noen timer før det ramlet telefoner fra selgere inn på telefonen min. Kan de ikke bare si at det koster penger med en gang, så slipper jeg å sitte i lang tid å få presentert åsså må jeg betale! ikke bare litt heller. Åsså lar de meg ikke komme til for å spørre om noe heller.

Men nå kanskje det viser seg at forbrukeren kan vinne selv om det står noe med liten skrift. Jeg har flere ganger vært med på, både selv, å i jobbsammenheng, å bli lurt av selgere. De presenterer produktet og avtalen, girer deg opp så du signerer, helt uten at du har hatt kjangs til å lese gjennom vilkårene, å når alt kommer til alt, så signerte du på noe du egentlig ikke var enig i.

Vilkår skulle vært enklere, mer lettlest og mer forståelig, gjerne med en vanlig norsk oppsummering på starten. Så har vi litt peiling hvertfall. Liten skrift skulle vært ulovlig altså!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar