onsdag 5. januar 2011

Onsdag er gull

I dager er det onsdag, å jeg skal avgårde på medlemsmøte for Grenland Akvarieklubb i kveld! Etter jeg traff min kjære startet vi med vår lille felles hobby, fisker! Hvem skulle vel tro det var gøy? Joda, det var jeg som starta det hele, men gubben som tok helt av. Her er min lille "fiskehistorie"

Jeg vokste opp med at min far hadde en 600L, å ett av de koseligste minnene jeg har fra han, er når vi dro til fiskebutikken for å kjøpe flere fisker til akvariet. Innimellom dro vi tilogmed til froskedammen å fiska rumpetroll, som han hadde i akvariet. Han sa det ikke til meg, men det var nok fiskefor... grotesk men ikke dumt. Faren min døde i 1999, å etter det har jeg ikke hatt noe spesiell interesse for fisker, kanskje fordi mamma hadde en gullfisk som døde av overforing... Den eneste tingen jeg tenkte på når det gjaldt akvarium var styr å stress med vasking av en fisk sitt lille hjem...

Men i november 2009 fikk jeg en 60L av ei venninde. selvfølgelig uten noe som helst utstyr, så da bar det avgårde til dyrebutikken for å få tak i alt jeg trengte, sand, planter, pumpe, mat, varmepumpe og mat. Det kosta meg i overkant av 2500, men jeg hadde jo gjort ett kupp, for akvariet fikk jeg jo gratis. I ettertid har jeg selvfølgelig skjønt at det er billigere å kjøpe komplett, for da får man alt man trenger til en tusenlapp, men gøy var det i allefall. Vi startet med noen ballong mollyer, for de skulle formere seg selv. Innen en måndte ble det lille akvariet så fult, at vi måtte ta en vurdering på om vi kanskje skulle ha noe som var litt mer romslig.

Inn på internett bar det, å vi fant mange aktuelle akvarier. Etter en liten diskusjon med gubben, å en enkel beskjed fra han om at "han skulle hvertfall ikke ha noe mindre enn det faren min hadde" ble vi enige om å gå for en 900L. Vi var nok litt naive da vi på glatt vinterføre tok ferja fra Trondheim til stadsbygd med en diger tilhenger for å hente glassmonsteret. Når vi kom frem sto akvariet fullt med fisk, å da var det bare å starte med nedtapping og flytting av fisk. Det var mange malawi fisk der, men de ga vi vekk til en dyrebutikk som antakeligvis fikk dollartegn i øynene når vi kom.

Turen til fastlandet gikk fint, men venninda mi som villig stilte som "min lille hjelper" fikk panikk da knurremalla dirra fra seg noen lirer i den ene isboksen hu hadde mellom beina. Tror nok hu var glad hu hadde med seg iPoden sin da ja.

Når vi var nesten hjemme kom onkel for å hjelpe oss med hengeren opp de bratteste bakkene hjem. Vi hadde bare en liten Honda Civic, 91 modell uten spesiellt gode dekk, å sleit nok fra før av med å frakte seg selv opp den bratte bakken. Gubben hekta hengeren over på passaten til onkel, å han tok i seg fart fra nederst i bakken å kjørte på. Nesten på toppen stopper onkel, å han å søskenbarnet mitt går likbleike ut av bilen med hendene i været å sier "hvor ble det av hengeren?"

Jeg tror alle de involverte i denne saken fikk kalde gufs ned ryggen, nå så vi for oss at hengeren hekta seg av midt i bakken, å dalte fort som bare rakkern ned bakken å inn gjennom husvegger, eller det som værre er, over en uskyldig fotgjenger. Heldigvis hadde hengeren hekta seg av akkurat i det han starta å kjøre, å sto pent planta inn i en busk i hagen til en uvitende huseier. Klokka var nærmere 11 på kvelden, å vi hadde masse fisk som lengta etter å få strekt litt på finnene før de skulle til dyrebutikken dagen etterpå.

Den eneste løsningen jeg kunne komme på var å få tak i en bil med 4-hjulstrekk, å så meg ut en i nabolaget, ringte på husdøra til en vilt fremmed mann å forklarte saken. I god norsk ånd tok han skoa på seg å hjalp oss villig meg hengeren og akvariet opp bakken. 4-hjulstrekk gjorde susen. Om den stakkaren som fikk merkelige gjester på besøk så seint syntes vi var riv ruskende gale eller bare spinnville veit jeg ikke, men han fikk seg nok en real latter når han kom hjem.

Så sto 900 literen endelig på parkeringsplassen. Nå var det bare å få monsteret inn på den lille 30 kvadrats sokkel leiligheten vår.
3 voksne menn bar den fra parkeringa å rundt på den andre siden, men vi kunnen bare glemme å få den inn døra, karet var for langt. Så da måtte vi åpne vinduet. Vi hadde kanskje 5-10 cm klaring på det korteste, men det gikk helt fint, å karet sto plutselig på stuegulvet å fungerte kjempefint som romdeler mellom stua å kjøkkenet.

Klokka 3 om natta var vi ferdige, da var karet på plass, å fylt en tredel med vann, å all fisken svømte halveis lykkelig rundt. Dagen etter tok vi fisken opp igjen å fikk levert den til dyrebutikken.

Etter noen måneder tok vi til vett å innså at 900L med vann var litt vel mye i den lille leiligheten, å bytta det ut med en knallfin 380 liter.

Den ble kjempe bra, å vi var veldig tilfreds med det byttet. Så flytta vi fra den lille leiligheten å til en på 130 kvadrat, å da hadde vi god plass, 380 literen så knallfin ut, å jeg fyrte opp en 60 liter i tillegg, bare for gøy. Etter 4 mnd solgte vi leiligheten å flytta hjem til svigers, å da ga vi vekk all fisken, å holdt oss til 60 literen igjen. Men jeg med min lille litersyke syntes ikke det holdt, så jeg kjøpte meg en 20 liters for å ha reker i. Nå har vi flytta ut fra svigers, solgt 380 literen, satt opp rekekaret på kjøkkenbenken, 60 literen i hjørne mellom sofaene på stua, å kjøpt en splitter ny 350 liters hjørneakvarie til å ha på stua, å jeg er super knallfornøyd!

Vi har åpnet øynene for en knallbra akvarie butikk i skien, Akvariekjellern! Det er en super konge fyr som hjelper oss med alt vi trenger der, billig er han også. Å ikke for å snakke om servicen. Han er kjempegrei, å har skikkelig peiling! Han tipsa oss om en akvarieauksjon som vi dro på, å der fikk vi tak i flere fine viltfanga fisk. Husker ikke navnet på alle, men den ene het hisonotus aky. Grønn liten malle som er kjempefin i karet. Har 3 sånne, å håper de blir store og fine å får mange pene barn!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar