torsdag 13. januar 2011

Monsteret er tilbake

Da ser det ut til at vi må beskytte oss mot svineinnfluensaen igjen. Sykdomen heter egentlig H1N1, å er en blanding av influensa fra fugl, svin og menneske, men har ble påvist hos gris i Norge før etter det ble oppdaget på menneske.
Første tilfellet i norge var i 2009 å ble oppdaget i Levanger 3. oktober.

symptomene er omtrent som ved vanlig influensa:

feber, hoste, vond hals, kroppsverk, hodepine,
frysninger og tretthet. Noen har diaré og oppkast.

Også de utenfor risikogruppene kan være uheldige å bli veldig hardt rammet, både av H1N1 og vanlig influensa

Blant de i risikogruppen er de som er gravide, har kols og lunge sykdommer, hjertesykdommer, nedsatt immunforsvar og de med diabetes.

Selv om mange er skeptiske til denne vaksina, så kommer nok både jeg og min kjære til å kjøpe denne vaksina. Slipper heldigvis å innom legen, den kan vist kjøpes på apoteket, så kan jeg få svigerinna mi til å sette den, siden hu er hjelpepleier. Håper jeg klarer holde meg frisk nå!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar