onsdag 12. januar 2011

Sjarmerende post

Nå er det nok ikke lenge til post blir retro. Slik som orange kaseroller og kasettene.

Peppes pizza fyller logalene med gamle ting og gamle reklamer som skaper en behagelig og rolig tilværelse, nå kommer kanskje postkassa til å bli en del av peppes.

Når jeg var barn lekte jeg at rommet var mitt hus, hang opp postkasse på utsiden, å fikk mamma til å legge alle tingene jeg måtte gjøre i den postkassa, på en lapp. Det var sjarmerende. Jeg synes postkassa skal bestå, for alltid. kanskje er det bare meg, men selv om jeg elsker fotografi, data, filmredigering og Apple, så har jeg en svakhet for det analoge. Jeg elsker å fremkalle bildene mine selv, klippe i filmruller, se 8 mm film på ett provisorisk lerret i stua til svigers uten lyd, å jeg synes det er spennende å se om jeg har fått julekort i postkassa hvert år, å jeg liker å sende dem også.

Når jeg bestiller klær på nettet er det spennede å sjekke postkassa hver dag for hentelapper, selv om jeg kan spore det på nettet. Sist jeg fikk en hentelapp sto det at sendingen var underveis når jeg sjekka på nett, men alikavell lå pakka på postkontoret.

Datamaskiner er fantastisk, men jeg har ikke heeelt tillit til det enda, alle bildene mine printes ut, eller, de beste... er ikke så mye vits i å ha 11000 bilder liggende i papirform, men de beste har jeg, sånn i tilfelle. Bryllupsvideoen vår har jeg lagret 4 plasser, bare i tilfelle ett av de plassene stryker med, eller det kanskje blir hakk i dvd plata, har ikke sletta filmen fra videokamera heller, bare sånn i tilfelle.

Men postkassa, må den bestå, så kan man bruke internett til å sjekke postkassa når vi er på hytta, (slipper vi inkasso hvis vi er lenge borte, jippi!) eller når vi er snødd inne, syke eller bare er sliten. kanskje det ikke er så dumt alikavell? Kanskje posten skulle lagd en egen printer, "autorisert posten printer, for din post!"

Ja, fremtiden er her, jeg lurer bare på, når begynner de med digital såpe??

2 kommentarer:

  1. Hei!

    Jeg jobber med brukerdialog i digipost og synes det er supert at du blogger om dette :) Håper du slipper unna inkassoer selv om du kanskje får deg en digital postkasse etter hvert :)

    For deg og andre interesserte har vi laget sidene Posten Beta som forklarer noe mer. Ta gjerne en titt og del dine ideer og forslag med oss! Sjekk www.posten.no/beta

    SvarSlett
  2. flott! gøy å få respons, skal sjekke ut nettsiden ;)

    SvarSlett