tirsdag 25. januar 2011

Foreldre må ta ansvar!!

Det har aldi vært noen hemmelighet at 13-14 åringer drikker seg drita på fester. Når jeg var i den alderen hang jeg heldigvis ikke med verstingene, men det var mange på skolen som hadde fyllehistorier å fortelle på mandagene. 

Jeg synes det er trist at unger i den alderen går så langt som å få livsfarlig promille. Jeg skjønner at de synes det er interessant, men jeg mener at foreldre må ta mer ansvar ovenfor ungene sine, å slutte å være så naive.

14 åringer som bare sitter forran pc´n, slutter å være sosiale, er frekke i munnen til foreldrene og tøyer grensene til maxnivå. Det er dagens verden. Jeg skal ikke dra alle under en kam. Det er nok mange sunne og fornuftige tenåringer der ute. Desverre er det bare blitt værre og værre med tenåringene, å jeg tror hovedårsaken er at foreldre ikke vet hvordan de skal takle barna.

Før fikk man 70% av oppdragelsen av foreldre å 30% fra andre inntrykk og venner. Nå er det stikk motsatt. Man gjør som vennene, driter i forldrene, å har ikke respekt for den nye generasjonen med foreldre. 

På landet er det helt greit å bli drita etter konfirmasjonen, å i byen kan man gjøre nesten hva man vil bare man sier at man skal natte over til en venn. Foreldre er naive, å velger bevisst å ikke være mistenkelige, for da blir det ofte kranglig. Den mest brukte kommentaren som gjør inntrykk er "jamen, alle andre får lov" å da må jo selvfølgelig ungen min få lov også. Mens sannheten ofte er at det er en som har fått lov til en brøkdel, deretter får det snøball effekt, å da er det gjort. 

Mitt spørsmål er, når skal foreldre begynne å bli mer kritiske å ta ansvar?
Jeg kjenner mennesker som akkurat har blitt 20, å har hatt seg med 20-30 mannfolk, husker ikke alle. det er jo ikke så farlig. Må jo få lov å utforske.

Hva skjer når disse menneskene blir voksne å begynner å oppdra egne unger? Hvor i all verden ble det av moralen, hvem stakk av med respekten, å hvem skal være voksen nok til å sette ned foten å si nå er det nok?

Man lærer om trygg sex alt for tidlig på skolen, ser fyllefilmer på tv, å da tror man det er slik livet skal være. Jeg er dritt lei av fulle hemningsløse tenåringer som ikke har respekt for noe annet enn å prøve å snike seg unna foreldrenes sunne vett. Disse tenåringene får riktignok livserfaring på mange områder, men når er det nok? Når skal tenåringer, unge jenter som er pene og smarte, kjekke unggutter med talent, når skal disse innse at de trenger å respektere seg selv? Skjønner de ikke at de er mer verdt enn som så? Verdien ligger ikke i hvem man får til sengs, eller hvor mange shots man drakk på festen.

Nå er det på tide at blinde foreldre åpner øynene å lærer ungene sine at de er verdifulle på bakgrunn av hvem DE er, å ikke hvem vennene er!

28 kommentarer:

  1. Hei, Magne fra VG Nett her. Nå har jeg lagt innlegget din på Lesernes VG som et av dagens anbefalte.

    SvarSlett
  2. Så grin da..? Det er våres valg hva vi velger, og hva har foreldrene gjort feil? Vi som lurer foreldrene våres selv, og det er ikke veldig vanskelig å få skaffet alkohol.

    Lever bare 1 gang ;)

    SvarSlett
  3. alle under en kam, uten grunnlag for det du sier?

    Stått opp på feil side av sengen?

    SvarSlett
  4. Grunnen til at ungdom er slik som de er idag er på grunn av globalisering, som for eksempel internett er en stor del av.

    Folk kan se hva de vil på internett.
    om du vil se folk bli steinet, så ser du det.
    der er ingen som kan hindre det. det eneste foreldre kan gjøre er å sette på en voksen-sperre som er latterlig enkel å slå av.
    hvis du er for lat til å slå den av, drar du bare til en kompis.

    Ungdom idag trenger ikke lære noe av foreldrene sine. bortsett fra moralen...

    fra tidenes morgan har ungdommer hvert nysgjerrig og tøyd grenser. ikke noe mer idag!
    på grunn av globalisering og mye mer informasjon om hva som foregår i verden og hva som går an bli mere prøvd.

    foreldre kan ikke henge over barna sine hele tiden. for å forandre ungdommene eller andre folk for den saks skyld, må verden forandres ikke foreldre. det er bare sånn det er idag.

    men du blogger... det er jo ikke ungdommene det går utover de er jo like glade. den moralen de har er den moralen de mener alle bør ha. akkurat som du vil at de skal ha samme moral som deg. akkurat som alle vil at alle andre skal ha samme moral som de.

    det er jo du som blir irritert!

    bry deg heller om hjernevaskede muslimske terrorister du... hvis moral faktisk påvirker andre.

    SvarSlett
  5. Kanskje det ikke går utover ungdomene,nå, men etter hvert. Med en kultur som sier ja til "umoral" så kan det umulig gå bra i lengden. Hvorfor legger folk med andre for "gøy"? Hvorfor drikker folk seg snytings i helgene? En ting er å ha en kjæreste selv når man er "for ung", eller å feste ofte, en annen ting er det når det kommer ut av kontroll. Ja det er kanskje media og globalisering sin feil. Uansett så vil jeg at mine barn skal vokse opp å vite at de er vedrifulle uten at de trenger å tøye grensene på den måten, at de skal ha respekt for andre og seg selv. Jeg drar ikke alle under en kam, det er mange fantastiske og modne tenåringer der ute. Men den dagen man er 24, å våkner å tenker "shit, hva har jeg gjort" for den dagen kommer desverre om man tidligere ikke har tatt vare på seg selv. Misforstå meg rett, det gjelder ikke alle, men de som faktisk ikke har hatt respekt og selvtillitt for seg selv.

    SvarSlett
  6. Hva bryr det deg hva som skjer m dagens ungdommer,enten de drikker seg ihjel,blir AIDS-smittet eller voldtatte???

    Det er foreldrenes problem,ikke ditt eller mitt.

    D er ett sikkert tegn på at man begynner å bli gammel,når man irriterer seg over ungdommen,gamlefar:)

    Sist,men ikke minst så er nå egentlig dagens ungdom langt mer passiviserte og feminiserte,og sitter mesteparten av tiden foran pcene sine og ikke minst så er de såpass feminiserte at selv "gutta" oppfører seg som "rebelske" jenter og ikke egentlig er spesielt sjokkerende faktisk,og d er nesten slik at man må BE DEM om å bli mer rebelske og sjokkerende,slik ungdom var før i tiden,men ikke nå tildags,der de er passiviserte og tilbringer mesteparten av tiden foran pcene sine og ikke gjør så mye galt egentlig...

    Dagens ungdommer er ikke som ett scenario fra George Orwell`s 1984-film akkurat,men snarere heller minner de mer om The Brady Bunch,lol:D

    Dagens ungdommer er snille,fullstendig harmløse og passiviserte nisse"gutter" og nissejenter som ikke sjokkerer besteforeldrene sine engang,da selv besteforeldrene deres antagelig var mer rebelske og ville enn dem,lol:)

    SvarSlett
  7. naive litle onge.
    eg begynte og drikka når eg va 17år og det i eit miljø der foreldre syntes ungdommen begynte og drikka fortidlegt. Samtidig som eg høyrte på historiar frå mine foreldre om korti dei begynte og drikka og kva dei gjorde når dei drakk, det hadde blitt landsdekkande nyhender dersom dei hadde fortsatt med like mange slostkamper no som då.

    men så har eg og lert heima at eg burde la folk få behalde verdenssynet sitt så lenge da ikkje påvirke meg.
    så kos deg.

    SvarSlett
  8. What to do? Skal man sensurere og skjerme mennesker fra virkeligheten?

    SvarSlett
  9. drit i å bry deg :)
    Ungdom er og vil bli revolusjonærer og om du ikke liker at ungdom fester så hvorfor i "%!#"# bryr du deg? det er ikke dine barn..

    let the kids be kids.

    SvarSlett
  10. Haha, folk flamer i kommentarene sine og sånn...
    Greia er at mange ikke kan drikke. Folk som klarer å holde seg på matten er jo greit. Men når en jente på 14 år passer med 4,6 i promille, det sier litt om fjortissene. BTW, man lurer ikke foreldrene sine lenger, bare folk i harryland som gjør det.

    SvarSlett
  11. sier bare at det er ikke foreldre som må henge på nakken til alle under 24 der ute, for det går bare ikke. vil du se en annen ungdom, prøv det mange har prøvd før deg - forandre verden.

    i en verden med globalisering er det bare å innse at foreldre kan ikke styre hva barna ser, ikke engang nede i 10-års alderen. noe de kunne for bare et par tiår siden... internett er jammen ikke gammelt. teknologien flyr kanskje en smule for fort for oss. men hva skal man gjøre? skal man begynne å bryte ned hva som kan og ikke kan vises?

    det rare er at normene og reglene for hva som er akseptabelt å vise frem ikke har forandret seg i det hele tatt... det er bare en større målgruppe som får tak i det.

    SvarSlett
  12. http://www.slowtrav.com/blog/andasamo/WB8195~Teenagers-Tired-Of-Being-Harassed-By-Your-Parents-Posters.jpg

    SvarSlett
  13. På hvilken måte er ungdomsfylla skadelig? ... annet en at fattern må betale for den knuste designervasen og den ødelate baderomsdøren...

    SvarSlett
  14. "Dagens ungdom elsker luksus. De har dårlige manerer, forakt for autoriteter, de viser respektløshet ovenfor sine eldre, og elsker å prate ved steder for læring. De reiser seg ikke lenger når eldre entrer rommet. De motsier sine foreldre, snakker foran gjester, sluker maten og tyranniserer sine lærere."

    - Socrates (469 BC–399)

    Ungdom forblir ungdom forblir ungdom.

    SvarSlett
  15. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  16. Hvordan kan dere si at det ikke er foreldres ansvar og passe på ungene sine? Det er foreldre som oppdrar barna sine og som lærer dem hva som er rett og galt. Jeg hadde klare og tydelige grenser i min familie for hva som var akseptert og ikke. Jeg er snart 20 år og første gang jeg drakk var når jeg ble 18, for slik er LOVEN i Norge og slik var regelen i min familie. Foreldrene mine var alltid opptatt av hvor jeg skulle dra og til hvem, og om jeg skulle ligge over så ville de ha nr til både venninnen min og foreldrene.(dette var når jeg var rundt 12-15) Jeg er så takknemlig den dag idag for den flotte oppdragelsen jeg har fått, og jeg ønsker at mine barn en dag skal få en like fin oppdragelse som jeg fikk. Jeg har venninner på min alder som drakk fra de var 13-14 år, og foreldrene KJØPTE alkohol til dem, foreldrene ga tillatelse. Jeg som selv fortsatt er tenåring, mener at dagens ungdom er helt på jordet. De eier ikke folkeskikk og de har ikke manerer. De oppfører seg som tullinger som tror de kan og vet alt, og tror hele livet dreier seg om å drikke seg full, og ha sex med så mange som mulig. De mobber hverandre på nett(Dette er et problem blant voksne også) OG i virkeligheten og har ikke respekt for seg selv eller eldre. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, jeg drar ikke alle over en kam. Men det er langt FLER som har havnet på skråplanet enn det vi tror! Selvfølgelig er det mange flotte ungdommer der ute, jeg sier ikke det. Men foreldre MÅ slutte å være så naive, og lukke opp øynene sine. Til han bestefar der oppe som sier at ungdommen idag er så rolige, da vet du dessverre ikke hva du snakker om. Artikkelen om den 14 år gamle jenta med 4.6 i promille sier vel sitt.
    Du som ikke vet på hvilken måte ungdomsfylla er skadelig; gled deg til den dagen du blir far og får barn å passe på, da ser du hva slags skade det kan gjøre. Ungdomsfyll kan få fatale konsekvenser som i verstefall kan ende opp med død. Dette fordi dere har ikke nok erfaring, og heller ikke nok kunnskap. Dere setter dere selv i en farlig situasjon som dere ikke klarer å komme ut av om det skulle skje en ulykke.(Mange har også ubeskyttet sex i fylla som kan føre til graviditet OG sykdommer) At foreldre lar mindreårige barn drikke sier litt om dem, det er en grunn til at det er aldersgrense på alkohol i norge.

    SvarSlett
  17. kan du snurpe igjen smella di? du maser jo som et lokomotiv!

    SvarSlett
  18. @torbskj: Og Sokrates hadde rett. Aten, bystaten hvor Sokrates bodde, gikk ad undas og ble knust av spartanerne noen få generasjoner etter at han døde. De ble rett og slett bare latere og latere og selvsagt gikk det galt Men det var vel ikke det du ville frem til?

    SvarSlett
  19. Enig i innlegget ditt bloggsis. Mange idiotiske kommentarer nede i feltet her forresten. Jeg er selv 17 år og vet hvor mye tid resten bruker på festing, dataspill og fordummende sosialisering. Hvis ikke foreldrene tar ansvaret må man gjør noe med det. Jeg kjenner en god del mennesker oppe i alderen, og de forteller jo hvor mye hardere det var før og hvor mye bedre de oppførte seg ovenfor resten av samfunnet og foreldrene.

    Vi har det for godt i Norge og det håper jeg alle har fått med seg. Den norske befolkningen er totalt nedsløvet og fordummet - verdsetter ikke seriøsitet eller kunnskap på noe plan. Vi trenger krig eller knallhard oppstramming for vi ser idag en bærekraftig utvikling uten fremtid. Jeg sliter selv med å sosialisere med med dumme fjols nettopp fordi jeg har bedre ting å gjøre enn å ligge på sofaen og baksnakke andre mennesker. Jeg jobber omtrent hele tiden - prøver å bygge meg en fremtid. Jeg håper Norge blir et fattigere land igjen, slik kan vi redde ungdommen fra den evige helvetessirkelen de er inne i nå.

    -Bork N

    SvarSlett
  20. De lærer for tidlig om sikker sex på skolen? Hva tenker du med? Vil du tilbake til tidligere tider der det var vanlig å bli gravid før man ble 16? Ungdom har alltid pult og drukket. Eneste måten å få gjort noe med det er å lære barn hva som er farlig med dette og å ha respekt for seg selv.
    I utgangspunktet så er dette foreldrene sin jobb, men mange svikter der. Det har alltid vært mange foreldre som ikke kan/vil ta ordentlig ansvar for ungene sine. Dermed blir skolen tvunget til å ta over mye av denne jobben. Takk og pris for at samfunnet prøver å ta takk i disse holdningene og problemene gjennom skolen.. Desverre er det mange moralister der ute som helst vil holde alt "skummelt" hemmelig fra ungene sine. (ikke at du er en av dem, men den setningen din gav det inntrykket)

    At det er flere "fulle og utagerende" ungdommer nå er før er godt mulig. Dette tro jeg har en viss sammenheng med at mange foreldre må jobbe mest mulig for å få endene til å møtes. Og barn skal avgårde på fritisaktiviteter hele tiden. Foreldre og barn får mindre og mindre tid sammen. Og tv titting og chatting/surfing på nettet tar mer og mer over det "virkelige" liv. Var selv en liten datanerd når pcene først kom, men hadde heldigvis foreldre som var flinke til å "utdanne" meg når det kom til farene ved nettet og slikt.. Alle har ikke slike foreldre.

    Dette med barn og unge som drikker seg svært fulle tror jeg har mye med drikkekulturen her i norge å gjøre. Det er av en eller annen absurd grunn helt greit for unge voksne å gå ut på byn og drikke seg drita hver helg. Dette får jo selvfølgelig de unge med seg og tenker at dette er jo kult og bra.. Vi burde hatt en mye bedre holdning til alkohol og heller fokusert på at vi kan kose oss med det istedet for å bare ruse seg på det.. (alkohol syntes jeg er en av de verste tingene vi har ettersom vi har et så dårlig forhold til det. Alkohol gjør mange mennesker til onde personer i fylla..)
    Alkohol og sex kan være flotte ting som krydrer livet, men alt med måte. Og eneste måten å "bekjempe" de holdningene vi har idag er opplysning og utdannelse. Tidligst mulig for å forebygge.

    Hvis du tror at å flytte/fjerne sex-undervisningen magiskt vil gjøre at alle dermed venter eller blir mer tilbakeholden med sex så er du naiv. Unge vil utforske uansett hva vi voksne sier. Derfor er det viktig at de får vite den sterke sannheten og gjerne tidligere enn nå. Få inn flere gjesteforelesere i skolen. Folk som har HIV, har gjort forferdleige ting i fylla. Folk som har blitt utnyttet på det groveste sexsuelt sett både i og utenfor fylla. Eksempler er det beste virkemiddelet for lettpåvirkelige ungdom. All forskning viser at forbud og straff ikke virker for ting som i utgangspunktet ikke "farlig". Opplysning og tidlig utdanning har derimot stor effekt!. Media er desverre med på å "sexsifisere" de unge ettersom sex og vold selger mest. Det er ikke noe som helst gale i sex eller alkhol, men som sagt de trenger å lære hvordan det skal brukes på en god måte..

    PS: utifra det jeg har hørt fra mine og andre eldre så var det ikke noe bedre før, men da foregikk alt i skjul :)
    Respekt og selvtillit burde blitt mye mer prioritert i skolen fremover, men det spørs om det skjer..

    SvarSlett
  21. Begynte å drikke når jeg var 13 selv jeg. Hadde i tillegg en mor og far som var alkoholikere. Nå drikker jeg med måte i helgene.. hva er problemet?

    SvarSlett
  22. Bor heldigvis ikke i byen så jeg slipper å se drita fulle ungdommer rave rundt i gatene. Jeg er så glad for at jeg ikke er tenåring i dag, det må være mye verre enn for 20 år siden. Verden har blitt tettere, både ved hjelp av overbefolkning og internett. Det vises i mange ting i verden - blant annet i form av kriger og selvmordsbombing. Jo tettere befolkning jo mer "hakke-effekten" som man ser hos høner. Det starter uten mål og mening og så slutter det ikke før langt over halvparten av flokken er døde. Vi har fremdeles denne funksjonen i oss fra naturens side, selv om vi forsøker å bli så tekno som mulig. Jo tettere vi er, jo mer aggressivt samfunn. Derfor blir det også vanskeligere å slåss mot samfunnet når man skal være foreldre og oppdra unger - og i samme jafs måtte jobbe to for å klare huslån og andre utgifter. Da blir ungene oppdratt av skole og venner... men som sagt, jeg er VELDIG glad for at jeg bor på landet.

    SvarSlett
  23. Først av alt syns jeg det å skylde på internett blir for dumt. Det har tilnærmet ingen påvirkning.

    Min teori er at samfunnet rett og slett har blitt myyyyeeee mer liberalt enn det var, på godt og vondt. Her snakker vi naturligvis om det vonde.

    Det er vel litt ironisk, opprørsgenerasjonen som endret samfunnet har selv vokst opp og skal oppdra unger. Det går som det var dømt til å gå.

    Tror det eneste vi kan gjøre er å begrense skadene. Sette opp avgiftene er nok en god ide. Vi gjør det så dyrt at ingen 13-åringer har råd til å bli drita hver helg (alkoholikere og, forsåvidt. To fluer i en smekk). Selvfølgelig jævlig kjipt for de voksne, spesielt de som bruker hodet, men hva gjør man ikke for våre barn?

    SvarSlett
  24. "Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør" er vel et fint ordtak her... Man kan bli bra foreldre selv om man har en bakgrunn som partykongen. Man kan også lære mye over årene, det viktigste er å passe på seg selv og så vurdere om man klarer å passe på et annet menneske. Det finnes jo selvfølgelig folk som ikke klarer begge deler, men dette var en svær kam!

    SvarSlett
  25. Helt enig med det Lillemy sa lenger opp!
    Jeg er 19 år, og har hatt en flott oppvekst i en familie med trygge rammer. Mine foreldre var alltid tydelig på at drikking før jeg ble 18 var helt uakseptabelt. Som min mor sa det "Da er det på hodet ut!"

    Jeg forstår det slik at mange foreldre i dag ikke takler å være strenge nok med ungene sine, og ungene utnytter det for alt det er verdt!

    Siden foreldrene mine var så klare på hva som ville skje, var det ikke noe spørsmål om å drikke før jeg var gammel nok. Vi er fire barn i familien, og ingen av oss har drukket før vi ble 18. Og jeg er kjempeglad for det. Det er SÅ stor forskjell på å drikke som 14-åring og som 18-åring!

    SvarSlett
  26. Jeg er enig i at ungdommen nå for tiden tar ting litt langt når det gjelder både drikking og sex,men å si at man lærer om sikker sex for tidlig i skolen er bare absurd. Slik undervisning burde du ha gjennom hele skoletiden fra og med 5. eller 6. klasse. Det er viktig at vi lærer dem at det er helt ok og si nei, at sex er helt naturlig og at det er konsekvenser. Jo tidligere vi lærer dem dette jo bedre rustet er de når tiden kommer.

    Jeg sier ikke at vi skal oppfordre unge til å ha sex så tidlig som mulig, jeg vil at vi skal oppfordre dem til å tenke igjennom dette med sex og vente til de er i et stabilt forhold der man er trygg på personen man da eventuelt skal ha sex med.

    SvarSlett
  27. 100% enig i alt som står over ;)

    SvarSlett
  28. "The children now love luxury; they have bad manners, contempt for authority; they show disrespect for elders and love chatter in place
    of exercise.
    Children are now tyrants, not the servants of their households. They no longer rise when elders enter the room. They contradict their parents, chatter before company, gobble up dainties at the table, cross their legs, and tyrannize their teachers." -Sokrates-

    SvarSlett